12 порад , як ефективно вивчити англійську
1. Вчіть правильні слова правильно. Вивчати нову мову означає вивчати нові слова, дуже багато нових слів. Але для того, аби вивчить нову мову, ви не повинні вчити усі слова! Наприклад, ви, фактично, знаєте усі слова своєї рідної мови, але використовуєте не всі. З іноземною мовою така ж ситуація: аби розмовляти іноземною не треба вивчати усіх слів. Наприклад, в англійській мові 65% написаного матеріалу включає в себе всього 300 слів. Це слова, які використовуються найчастіше. Така схема працює й в інших мовах. Вивчення слів зручне методом карток: на одному боці написано запитання, на іншому – відповідь.
2. Вивчіть споріднені слова. Ви вже зараз знаєте хоча б кілька слів мови, яку збираєтесь вивчати. Тому почати «з нуля», фактично, неможливо. Споріднені слова – це «справжні друзі» слів з вашої рідної мови, які мають те ж значення. Наприклад, в романських мовах є споріднені з англійськими слова: аction, nation, precipitation, solution, frustration, tradition і тисячі інших. Також в багатьох словах зустрічаються слова зі спільним коренем. Шукати споріднені слова – гарний метод для вивчення європейських мов, проте, виявляється, і в японській можна знайти такі слова. До того ж, почати вивчення зі знайомих слів – значно простіше, ніж з цілком незрозумілих.
3. Не обов’язково подорожувати. Повітря іншої країни не змусить вас заговорити новою мовою. Якщо вам потрібно зануритися в іноземну мову, її можна слухати, зокрема, за допомогою ресурсу Tunein.com, де зібрано понад 100 000 іноземних радіостанцій. З такою назвою є і безкоштовний мобільний додаток. Також можна використовувати відеоролики на YouTube Trends Dashboard чи фільми та серіали іноземними мовами.
4. Тренуйтесь по Skype і не тільки. Наступним кроком є спілкування з носіями мови. Взагалі, якщо мета вивчення мови – це спілкування на ній, то цей пункт має бути одним з перших. Якщо ви починаєте вчити іноземну мову, небагато часу піде на вивчення базових слів і повторення того, що ви вже знаєте, а після цього одразу слід приступати до розмов… Знайти носія мови для розмов не так вже й складно, наприклад, на сайті Italki.com можна знайти професійних викладачів, неформалье навчання і просто співрозмовників.
5. Не витрачайте кошти. Найкращі ресурси – безкоштовні. Багато знань можна справді отримати безоплатно. На Duolingo є хороші безкоштовні куси іноземних мов. Тут все представлено в ігровій формі. На BBC languages можна вивчити основні фрази понад 40 мов. За допомогою сервісу Interpals можна знайти товариша для переписки з іншої країни, а на My Language Exchange можна знайти людей для переписки, які вивчають ту ж мову, що й ви.
6. Дорослим легше вивчати іноземні мови, ніж дітям. Маючи запас ресурсів для вивчення мови, треба вирішити основну проблему: це сумнів у власних можливостях та неправильна оцінка свого потенціалу. Як показує дослідження Університету Хайфи, дорослим краще даються іноземні мови, ніж дітям. На відміну від дітей, дорослі інтуїтивно розуміють правила. Тому здаватися не варто.
7. Поповнюйте свій словниковий запас з допомогою мнемоніки. Механічного повторювання недостатньо. Попри те, що часто повторюване слово може карбуватись у вас в пам’яті. Проте для сів, які складно запам’ятовуються, можна використовувати мнемоніку – мистецтво запам’ятовувати. Наприклад, придумати коротку смішну історію, яка буде асоціюватися з цим словом. А також можна використовувати ресурс memrise.com.
8. Любіть свої помилки. Більше половини населення планети знає більше, ніж одну мову. Тобто, одномовність – це питання культури, а не генетики (наприклад, нездатності вивчати мови). Тому якщо дорослі люди зазнають поразки у вивченні мов, то проблема – в системі вивчення. Вивчивши всі правила мови, ви не вивчите саму мову. Проте в системі освіти вивчення мови часто закладено саме так. Вивчивши мову, її треба використовувати. Носії мови з розумінням ставляться до тих, хто вивчає їх мову і не злитимуться через помилки.
9. Ставте розумні цілі. Ще одна помилка у підході до вивчення іноземної мови – відсутність конкретної і розумної цілі. Допомогти визначити ціль зможе, наприклад, європейська класифікація за рівнем володіння мовою. А – початківець (beginner), B – середній (intermediate) та C – просунутий (advanced). Кожен з рівнів має два підрівні: слабший (1 lower) і підвищений (2 upper). Наприклад, новачок, що має поступ у вивченні – А2, а слабкий просунутий – С1.
10. Від розмовного (В1) до досконалого володіння (С2). Аби постійно підвищувати свій рівень мови та навчитись побіжно розмовляти нею за три місяці, треба постійно тренуватись. Не менше години в день треба говорити іноземною, бажано, вибираючи різні теми, аби дізнаватися нові слова. Переходити від В1 до В2 за короткий час доволі складно, і ви будете робити багато помилок, але це – ваш прогрес.
11. Навчіться говорити без акценту. На рівні С2 ви знаєте мову так само добре, як і носій. Але у вас все одно може залишитись акцент чи ви можете допускати помилки. Це може залежати від вашого акценту і інтонації чи від рівня соціальної і культурної інтеграції. З акцентом та вимовою допоможуть відео на Youtube, які навчають правильній вимові, також можна наслідувати манеру розмови носіїв мови.
12. Станьте поліглотом. Якщо ваша ціль – вивчити кілька мов, найкраще почати з одної мови. Принаймні, поки не досягнете середнього рівня та зможете впевнено розмовляти цією мовою. Тільки тоді переходьте до вивчення ще одної мови. Попри те, що ви можете досягти значних успіхів за кілька місяців, аби могти користуватися вивченою мовою все життя, потрібна постійна практика. Але є й хороша новина: якщо навчитесь побіжно розмовляти іноземною – ця мова залишиться з вами на все життя.
Games for children
1. Yes/No
This is a great game for practicing the interrogative as well as for helping students to learn a variety of ways to respond to questions.
The rules of this game (explained below) will ensure that your students get creative and come up with diverse answers—repeating answers isn’t allowed! Be careful with teens who may use this game as a cunning ploy to find out who likes who in the class; they really like to grill the student who’s being asked questions! Great fun.
Rules:
One student goes to the front of the class. The other students have to ask him or her questions one at a time with the intention of catching the students at the front out and getting them to say the word “yes” or “no.”
As the questions begin, so does the stopwatch.
The student being questioned cannot say these words (“yes” and “no”), repeat a phrase or say anything in their native language. If they do, the timer stops. Whoever gets the longest time wins. If you have some talented competitors in your classroom, feel free to set a maximum time limit.
2. Stop the Bus
This game brilliantly tests students on basic vocabulary with a hint of general knowledge keeping things interesting. By tapping into that competitive edge, this game makes students more cautious about spelling than they’d ever be in a simple mid-lesson Q&A between teacher and student.
Rules:
The students draw a table on a piece of paper with and fill it out with assigned topics, or you could hand out blank tables on worksheets. The topics give the game its general knowledge element. You could ask the students what topics they’d like to explore, or you could choose topics based on what you’ve been studying in class lately.
Either read these topics out loud or write them on the board to be copied down. Here’s an example of what this topics list might look like:
Name | Animal | Country | Food | Movie
For each round, the teacher writes one letter on the board. The first group, pair or individual to fill out the entire table on their sheet of paper with answers beginning with that letter shouts “stop the bus!” If the answers they’ve written down are correct, then they win the round.
As an example, with the topics above and the assigned letter as D, a student/group could write, “David | Dog | Denmark | Doughnut | Despicable Me.”
They’ll be awarded 10 points for every answer that no one else has written, 5 points if others have the same answer, no points if the answer is incorrect.
This can all be easily adapted. For example, if you’re practicing parts of speech, change the topics to verb, noun, adjective, etc. You can also choose whether to be very strict on spelling or not depending on the class level.
3. Shiritori
Shiritori is a very basic game, of Japanese origin, whose brilliance lies in its simplicity. A literal translation of “shiritori” into English is “taking the buttocks.” You may choose to teach this particular piece of trivia before you start the game, just no photographic aids, please! Another way to translate it, for those who want to avoid 10-year-old incredulity at the use of the word “buttocks” (oh dear!), is “taking the ends.”
Rules:
Students go up to the board. The teacher can start by writing one word, and then the students will continue one at a time.
Each word has to be followed by another one beginning with the last letter of the previous word. Example: Elephant – Tree – Eat
The game can be made more challenging as the students progress. For example: First row, random vocabulary. Second row, only adjectives. Third row, only verbs. And so on!
4. Pronunciation Whispers
This is a variation of the game also known as “Telephone,” “Gossip” and “Chinese Whispers.” It’s great fun with beginners, although it flies better with classes that aren’t too sensitive about the way they pronounce words in English. It’ll be necessary for you as the teacher to play the role of a judge who’s equal parts harsh and fair.
Rules:
The rules are very simple for this game. The class is divided into two teams, each of which has to form a line. You say a different word to each group. The students have to whisper the word to the student next to them until the last one has to say the word out loud. If a team pronounces the word correctly, they get a point.
So all the students get to have a go at this, change the order of the line with each new round. Have the student at the front who’s listening to you say the word, go to the end of the queue and have to say the word out loud next. To make the game more challenging, you could write the word down on a piece of paper rather than saying it.
A piece of vocabulary you had mentioned earlier in class would be perfect for this, as would words that follow a pronunciation pattern you may have taught in class, such as words ending in -ed.
5. Ring of Fire
A deck of cards is needed for this classroom extravaganza that’s a variety of games rolled into one. Students love this!
This game is great for smaller groups but can be adapted to a larger classroom. It can also be very, very entertaining for the teacher who, aside from corrections and the odd question pointed their way, is largely a spectator.
The game has been adapted from a college drinking game that you might remember as King’s Cup. Rather than having any drinks involved though, for very obvious reasons, each card ultimately results in a student having to answer a question.
Rules:
Each student has to write down five questions on a piece of paper, cut them up so each question is on a separate piece, then fold the pieces up or scrunch them into balls. The questions are all put in the middle of the ring of cards.
Each student comes up in turn to pick a card.
The rule assigned to each card will ultimately determine who has to answer a question. Below is an example of the rules that you can assign to cards. These can be easily tinkered with to customize the game to your classroom’s needs. You can also have students come up with some even sillier rules of their own.
King: Ask anyone. The student who gets a King picks a question out of the pile and asks it to anyone of their choosing.
Queen: Ask a girl. Same as above but the student must ask a girl.
Jack: Ask a boy.
10: Ask the teacher a question! The student who picks out a 10 has to grab a question from the pile and ask the teacher.
9: Bunny ears! All of the students have to put their hands to their heads in the shape of bunny ears. The last to do so answers a question.
8: Words. The students choose a topic. For example, “fruit.” The students go around in turns saying names of fruit. The first one to repeat a word or not be able to think of a fruit within 5 seconds answers a question.
7: Pick again.
6: Touch your nose! This is exactly the same as bunny ears, except students must touch their noses as quickly as possible.
5: Answer one question.
4: Ask the person on your left a question.
3: Ask the person on your right a question.
2: Pick again.
Ace: Ask anyone anything. The student can ask anyone in the classroom anything they want. Yikes!
All of these games are easily adaptable and make for fun, and sometimes hilarious, interactions amongst participants. Really tap into that competitive streak in your classroom, and you may see your students markedly improve in other aspects of English learning as well.
So go on, give your students a break from those verb conjugations and get ready to have an amazingly fun time teaching English!
Немає коментарів:
Дописати коментар